Artykuły tematyczne, ODCHUDZANIE

Nadwaga bez tajemnic

Temat nadwagi, a tym bardziej otyłości nie interesuje nas do momentu kiedy same spostrzegamy, że coraz trudniej jest nam wcisnąć się w ulubione spodnie czy sukienkę. Ile tak naprawdę wiemy o problemach z tyciem? Jakie są ich przyczyny? I jak z nimi walczyć? Sprawdź sama czy znajdujesz się w grupie ryzyka zachorowania na jedną z najczęstszych chorób cywilizacyjnych. Liczba osób borykających się z otyłością wzrasta w zaskakująco szybkim tempie, coraz częściej mówi się nawet o epidemii otyłości. W Polsce również nie brakuje osób z widoczną nadwagą. Co więc jest przyczyną tycia?

nadwaga

Głównym i najczęstszym błędem rozpowszechniającym się od kilkudziesięciu lat jest zły model odżywiania. Nasz organizm otrzymuje zbyt wiele kalorii w stosunku do jego zapotrzebowania, przez co nie jest w stanie na bieżąco spożytkować dostarczanej energii, odkłada więc jej nadmiar w postaci tkanki tłuszczowej. W przypadku problemów czy nadmiernego stresu bardzo często szukamy ucieczki w jedzeniu. Wówczas wybieramy przeważnie wysokoenergetyczne przekąski dostarczające nam energii, której organizm nie jest w stanie przetworzyć, w skutek czego zostaje ona zamieniona w tkankę tłuszczową. Podjadanie warto zastąpić medytacją czy ćwiczeniami relaksacyjnymi, ponieważ równie skutecznie poprawiają nastrój, a są o wiele zdrowsze.

Kolejną przyczyną jest tempo życia uniemożliwiające regularne posiłki. Często dzieje się tak, że jemy 1-2 razy dziennie nadmiernie się przejadając, nie wiedząc o tym, że zbyt długie przerwy między posiłkami powodują magazynowanie się tłuszczu. Z biegiem lat spowalnia także nasz metabolizm, zmniejsza się w nas podstawowe zapotrzebowanie energetyczne, jak również znacznie maleje aktywność ruchowa. By uniknąć przybierania na wadze wystarczy zredukować spożywanie wysokoenergetycznych produktów i pamiętać o aktywności fizycznej, chociażby w postaci codziennego spaceru.

Skłonności do tycia możemy dziedziczyć po rodzicach, ponieważ badania dowiodły, że aż w 70% przypadkach osób otyłych jedno z rodziców również miało problemy z nadwagą. Razem z genami dziedziczymy nieprawidłowe nawyki żywieniowe, ponieważ już we wczesnym dzieciństwie mając łatwy dostęp do smacznego i jednocześnie niezdrowego jedzenia rozbudzamy apetyt. To właśnie sposób odżywiania z dzieciństwa decyduje na całe życie o ilości komórek tkanki tłuszczowej.

Stres, problemy psychiczne i zaburzenia łaknienia, z którymi nie zawsze potrafimy sami sobie poradzić mają duży wpływ na występowanie nadwagi. Czynnikami prowadzącymi do zaburzeń łaknienia mogą być np. brak wiary we własne siły, tłumienie negatywnych emocji, niepowodzenia w życiu uczuciowym czy niemożność sprostania wymaganiom w pracy. Jak wspomniałam na początku to właśnie w sytuacjach stresu i napięć sięgamy po jedzenie, odkrywając, że jego działanie poprawia nam nastrój. Zwłaszcza, jeśli są to słodkie pokarmy, podczas spożywania których dochodzi do uwalniania w mózgu endorfin czyli hormonów szczęścia.

Skoro już wiemy, co wywołuje nadwagę i jak jej zapobiec sprawdźmy teraz w jak prosty sposób same możemy przekonać się czy grozi nam nadwaga. Służy do tego wskaźnik BMI (Body Mass Index). Możemy same go wyliczyć dzieląc masę ciała przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Jeśli nasz BMI nie jest większy niż 25, nie mamy się czym martwić. Kiedy znajduje się w przedziale 25-30 mamy nadwagę, a jeśli przekracza 30 oznacza otyłość, z którą powinnyśmy rozpocząć walkę.

BMI nie jest wiarygodny u kobiet w ciąży, rosnących dzieci, sportowców oraz osób z rozbudowaną tkanką mięśniową.

Nadwaga zwiększa ryzyko wystąpienia poważnych problemów zdrowotnych, takich jak cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca, dlatego też istotne jest przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania i aktywnego trybu życia.

Polub i udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress